Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 

Core training

 

Sinds vele jaren benadrukken bewegingsexperts het belang van een sterke kern (core), dit wil zeggen: sterke buik- en rugspieren. Ze zijn ervan overtuigd dat de buikstreek verantwoordelijk is voor de kracht en stabiliteit van het lichaam. Toch hebben onderzoekers pas recent genoeg wetenschappelijk bewijs gevonden om deze theorie te ondersteunen.

Belangrijk bij core training is stabilisatie: lokaal, globaal en reflexmatig.


De core of kern is opgebouwd uit de buikspieren (rechte, schuine en dwarse), het middenrif, de bekkenbodemspieren en diepe rugspieren (multifidi). De core verbindt het boven -en onderlichaam met elkaar en stabiliseert de romp. Wetenschappelijke publicaties tonen aan dat deze spieren bij rugproblematiek verzwakt zijn.

 

Een sterke kern biedt tal van voordelen. Meer nog: ieder fitness- of oefenprogramma is niet compleet als er geen oefeningen voor de buik- of rugspieren in voorkomen.


Core Training

De veel voorkomende rugproblemen worden meestal veroorzaakt door een zwakke kern van het lichaam, zowel qua kracht als stabiliteit. De kern wordt de stuwende kracht van het lichaam genoemd, en met reden: het is verantwoordelijk voor de stabiliteit, evenwicht en houding van het lichaam. 50% van het totale lichaamsgewicht komt voor in dit gebied.

 

Een slechte houding is de grootste oorzaak van lage rugpijnen. Dit resulteert in het slechter functioneren van het gehele lichaam, zowel mentaal als fysiek.


Eenvoudig gezegd: een stabiele kern van het lichaam en een goede houding zijn essentieel voor een fit en gezond lichaam, en buikspieroefeningen zorgen voor deze zaken.

 

Andere voordelen van een sterkere kern zijn onder andere: